Szkoła Podstawowa
z oddziałami integracyjnymi
im. Janusza Korczaka w Rudzie Bugaj
PROJEKT "DOBRY START - TO SUKCES W PRZYSZŁOŚCI"
ROK SZKOLNY 2014/2015
ROK SZKOLNY 2013/2014
Rozpoczęła się realizacja kolejnego projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach", poddziałanie 9.1.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup
o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych" pn. "Dobry start - to sukces w przyszłości"
Tym razem projekt skierowany jest do uczniów klas IV - VI trzech szkół podstawowych zlokalizowanych na terenie wiejskim Gminy Aleksandrów Łódzki, tj.; Szkoły Podstawowej im. Ryszarda Wyrzykowskiego w Bełdowie, Szkoły Podstawowej im. Ks. Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Rąbieniu, Szkoły Podstawowej z oddziałami integracyjnymi im. J. Korczaka w Rudzie Bugaj.
Projekt będzie realizowany od 02.09.2013 r. do 30.06.2015 r. Prowadzone będą zajęcia wyrównawcze, rozwijające zainteresowania oraz specjalistyczne. Przeprowadzonych zostanie w sumie 5 610 godzin zajęć.
Działaniami w projekcie objętych będzie 235 uczniów.
W ramach projektu zakupionych zostanie 30 tabletów, po 1 laptopie
i po 1 szafie do przechowywania i ładowania tabletów i laptopów.
Większość zajęć prowadzona będzie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK), tj. komputery, tablety, tablice interaktywne czy internetowe platformy edukacyjne.
We wszystkich szkołach prowadzone będą zajęcia wyrównawcze z języka polskiego, matematyczno-informatyczne oraz zajęcia z języka angielskiego. Celem zajęć jest zminimalizowanie trudności w przyswajaniu wiedzy, umiejętności i rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów poprzez łączenie różnych styli uczenia się i wykorzystywania technik informacyjnych pozwalających uatrakcyjnić zajęcia, zainteresować nimi uczniów, a tym samym uzyskać większą efektywność uczenia i umiejętnego zdobywania informacji
i posługiwania się nimi w przyszłości.
Ze względu na szerokie spektrum zainteresowań uczniów organizowane będą różnorodne zajęcia rozwijające. Zajęcia te prowadzone z wykorzystaniem nowoczesnej technologii komputerowej pozwolą na zindywidualizowany rozwój umiejętności ucznia. Wpłyną na pogłębienie u uczniów zdolnych na rozwój ich kompetencji kluczowych w różnych dziedzinach życia. Organizowane będą następujące zajęcia rozwijające zainteresowania:
W naszej szkole organizowane są:
Zajęcia matematyczno - przyrodnicze
Zajęcia z języka angielskiego
Zajęcia polonistyczno - dziennikarskie
Zajęcia specjalistyczne - trening słuchowy metodą Tomatisa
Zajęcia specjalistyczne techniki szybkiego czytania i pisania
HARMONOGRAM ZAJĘĆ
Do udziału w projekcie zostali zakwalifikowani uczniowi klas IV-VI zgodnie z zasadami rekrutacji zapisanymi we wniosku aplikacyjnym. Kryterium rekrutacji stanowiły następujące dokumenty:
opinie wydane przez PPP
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez PPP
diagnozy psychologiczno - pedagogiczne zapisane w Kartach Indywidualnych Potrzeb Uczniów
obserwacje nauczycieli
Na zajęcia wyrównawcze realizowane w oparciu o TIK, z j. polskiego, matematyki oraz j. angielskiego, zakwalifikowano po 8 uczniów z każdej klasy, mających trudności w opanowaniu wiadomości i umiejętności zapisanych w podstawie programowej nauczania ogólnego z w/w przedmiotów, wymagających indywidualnych bądź zindywidualizowanych metod i form pracy. W związku z tym utworzono 9 ośmioosobowych grup uczniów realizujących zajęcia wyrównawcze.
Na zajęcia specjalistyczne - trening słuchowy metodą Tomatisa zakwalifikowanych zostało 28 uczniów. W tej grupie znajdują się uczniowie niepełnosprawni intelektualnie, z autyzmem, dysleksją rozwojową lub zagrożonych dysleksją, posiadający znaczne trudności w uczeniu się oraz nie mający możliwości opanowania podstawy programowej bez specjalistycznego wsparcia w ramach udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Na zajęcia specjalistyczne techniki szybkiego czytania, pisania i zapamiętywania zostało zakwalifikowanych 16 uczniów mających bardzo duże i duże umiejętności z zakresu czytania, dla których rozwój technik szybkiego zapamiętywania, umiejętności czytania ze zrozumieniem i szybkiego pisania stanowi fundament do rozwoju ich zdolności i mocnych stron, pozwala na rozwój kreatywności, motywacji i odpowiedzialności za własne działania edukacyjne i przejęcia odpowiedzialności za własne uczenie się.
Na zajęcia dla uczniów zdolnych zostało zakwalifikowanych 24 uczniów, którzy posiadają najwyższe wyniki w nauce oraz zdolności i zainteresowania, adekwatne do tematyki proponowanych zajęć. Udział w nich pozwoli im na znaczne rozszerzenie swych umiejętności i wiedzy oraz sprawi iż uczniowie z własnej i inicjatywy zaczną dążyć do rozwoju predyspozycji i talentów.
Reasumując - wszyscy uczniowie klas IV-VI, w roku szkolnym 2013/2014 są uczestnikami zajęć pozalekcyjnych prowadzonych w ramach projektu unijnego "Dobry start - to sukces w przyszłości". (100%) Jednocześnie, biorąc pod uwagę fakt, iż wielu uczniów uczestniczy w kilku zaproponowanych im zajęciach należy stwierdzić, iż w projekcie bierze udział 48 uczniów ( w tym 26 chłopców oraz 22 dziewczynki).
Podział na klasy oraz płeć przedstawia się następująco:
Koordynator szkolny - Julita Osiecka
Klasa |
Liczba uczniów |
Chłopcy |
Dziewczynki |
IV |
16 |
5 |
9 |
V |
17 |
12 |
5 |
VI |
15 |
9 |
6 |
Październik 2013
Informacja dotycząca projektu "Dobry start - to sukces w przyszłości" realizowanego w Szkole Podstawowejz oddziałami integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Rudzie Bugaj
Listopad 2013
Informacja dotycząca projektu "Dobry start - to sukces w przyszłości" realizowanego w Szkole Podstawowejz oddziałami integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Rudzie Bugaj
Zajęcia realizowane w ramach projektu "Dobry start - to sukces w przyszłości" odbywają się zgodnie z opracowanym harmonogramem w salach lekcyjnych nr 8,9,10,13 oraz w sali oddziału przedszkolnego (zajęcia specjalistyczne prowadzone metodą Tomatisa). Tygodniowo realizowane jest 20 godzin pozalekcyjnych w ramach w/w projektu.
Na zajęciach wyrównawczych z matematyki oraz rozwijających matematyczno - przyrodniczych uczniowie pracują w sposób zindywidualizowany, wykorzystując laptopy, w oparciu o matematyczną platformę edukacyjną "Matlandia", do której dostęp został wykupiony w ramach w/w projektu. Na każdych zajęciach wykorzystywana jest również tablica interaktywna oraz dość często tablety, które stanowią pomoc dydaktyczna równie często wykorzystywaną w procesie nauczania.
Na zajęciach wyrównawczych z j. angielskiego oraz zajęcia rozwijających z j. angielskiego uczniowie pracują z wykorzystaniem laptopów, w oparciu o edukacyjna platformę Funenglish" , do której dostęp również został zakupiony w ramach projektu. Podobnie, jak w przypadku zając z matematyki, tu również zawsze wykorzystywana jest tablica interaktywna oraz bardzo często tablety.
Zajęcia wyrównawcze z j. polskiego oraz zajęcia rozwijające polonistyczno - dziennikarskie prowadzone są z wykorzystaniem laptopów, w oparciu o zasoby multimedialne wydawnictwa GWO oraz z wykorzystaniem aplikacji Inter media pomocnych w tworzeniu gazetki szkolnej. Wszyscy uczniowie pracują z laptopami, często także z wykorzystaniem tabletów oraz tablicy interaktywnej. Grupa "dziennikarska" rozwija również swoje umiejętności w zakresie wykorzystywania i robienia zdjęć aparatem cyfrowym oraz kręcenia krótkich filmów kamera cyfrową.
Zajęcia specjalistyczne rozwijające umiejętności szybkiego czytania, pisania i zapamiętywania opierają się na wykorzystaniu elementów metody Dennisona. Uczniowie uczą się żonglowania piłeczkami (tzw. rusałkami), a także poznają skuteczne techniki zapamiętywania i rozwijają swą kreatywność.
Zajęcia specjalistyczne realizowane metodą Tomatisa prowadzone są w grupach czteroosobowych. Uczniowie w ciągu kolejnych piętnastu dni przechodzą tzw. trening bierny, który opiera się na dwugodzinnym słuchaniu specjalnie, w sposób zindywidualizowany, dobranego materiału dźwiękowego odpowiednio przefiltrowanego i zbalansowanego. Uczniowie wysłuchują utworów Mozarta oraz chorałów gregoriańskich, Graja w różne gry planszowe, układają klocki i puzzle, a jeśli mają ochotę odpoczywają leżąc na dywanie.
Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą we wszystkich zajęciach, są zmotywowani do pracy, coraz lepiej i sprawniej radzą sobie z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi, są zmotywowani do realizowania zadań i ćwiczeń we własnym tempie, tak aby optymalnie rozwijać swe zdolności i pracować nad pokonywaniem trudności.
Szkolny koordynator - Julita Osiecka